Schiphol: Genoeg is Genoeg

  Leimuiden – De werkgroep “Geluidshinder Kaag en Braassem Noord” is het samen met vele anderen eens dat Schiphol meer dan genoeg vluchten heeft. Zij staan volledig achter het behoud van het woongenot rondom de luchthaven en plaatsten onderstaande column op hun website.

genoeg

 

SCHIPHOL KAN TOT 2030 TOE MET 500.000 STARTS EN LANDINGEN

Onder  deze kop publiceerde  ”Behoud Woongenot Aalsmeerbaan” onderstaande column die door de werkgroep volledig wordt onderschreven
“Schiphol kan tot 2030 toe met 500.000 vluchten. Dat zult u de heer Nijhuis van Schiphol en mevrouw Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) niet horen zeggen. Integendeel! Als je hen goed beluistert, willen ze eigenlijk al vóór 2020 méér dan het met Alders afgesproken maximum van 500.000 vluchten uitvoeren op Schiphol.

Hoe zit dat dan? Het toverwoord is ‘selectiviteit’. Als het over Schiphol gaat, houdt ‘selectiviteit’ in dat de beperkte capaciteit van Schiphol zoveel als mogelijk wordt gebruikt voor vliegverkeer dat het meest ‘oplevert’. Niet voor de winst van Schiphol, maar voor de economie van Nederland. Dat is het zogeheten ‘mainportgebonden’ vliegverkeer; daarbij moet u denken aan maatschappijen die het hele jaar rond een internationaal/intercontinentaal netwerk van verbindingen onderhouden. In de Aldersakkoorden van 2008 en van 2013 is afgesproken – ook door Schiphol en ook door het Rijk – dat op Schip-ol het mainportgebonden vliegverkeer voorrang moet krijgen. Vakantievluchten en low-cost vluchten zijn voornamelijk interessant voor het bedrijf Schiphol zelf, maar horen uiteindelijk niet thuis op de Mainport Schiphol. Eenvoudigweg omdat ze daar de groei van het ‘mainportgebonden’ vliegverkeer belemmeren. Er zijn immers (milieu)grenzen, ook aan de capaciteit van Schiphol.

Mooie afspraken dus! Helaas: woorden blijken wederom geen daden. In de praktijk hebben Schiphol en het Rijk hoegenaamd geen energie gestoken in ‘selectiviteit’. Schiphol heeft zelfs z’n uiterste best gedaan om welke maatschappij dan ook naar Nederland te halen, en het Rijk heeft weggekeken en dat gewoon op z’n beloop gelaten. Gevolg: 100.000 tot 150.000 vakantie- en low-costvluchten per jaar die niets met ‘selectiviteit’ van doen hebben, en nu de groei van het mainportgebonden vliegverkeer frustreren.

Zonder de vakantie- en low-cost vluchten kan Mainport Schiphol tot zeker 2030 toe met het maximum van 500.000 starts en landingen. En dan zouden – volgens de heer Nijhuis en mevrouw Dijksma – de bewoners moeten instemmen met een hoger maximum, en nog weer meer hinder op de koop toe nemen? Dat lijkt me nu het verkeerde signaal: afspraken niet nakomen moet niet worden beloond. Er is een optie die in dit geval meer voor de hand ligt: afschaffen van de beloningen en kortingen waarmee de heer Nijhuis de vakantie- en lowcost vluchten naar Schiphol heeft gelokt. Dan verdwijnen die vluchten vanzelf.

Artikel bron: werkgroep Geluidshinder Kaag en Braassem noord